úterý 31. března 2015

ÚNAVA

Jak začít, když jste na to až příliš unavení
Ze všeho nejdřív si dejte šlofíka. Pokud jste až moc unavení, krátký odpočinek je jednoduchý krok. Jestli si nemůžete schrupnout, alespoň si dejte pauzu od digitálních zařízení. Počítače a telefony jsou mocné nástroje, ale pokud s nimi pracujete příliš často, unavuje vás to.
Vypněte je, jděte ven, projděte se. Zrušte jednu nebo dvě schůzky, pokud můžete. Protáhněte se, namasírujte si ramena, zavřete oči a dýchejte. To jsou malé kroky, které můžete udělat ihned. Pomůžou vám si trochu odpočinout.
Další řešení
Jakmile jste udělali prvních pár kroků, budete lehce odpočatí a můžete jít ještě dál:
  1. Spěte přes noc déle. Pokud si nedopřáváte alespoň 7 hodin spánku, nejspíš spíte moc málo. Hodně lidí potřebuje celých 8 hodin a někdo ještě víc. Jděte spát dřív. Internet to bez vás zvládne. Já si rád před spaním čtu (knihu, ne webové stránky). Je to rituál, který mi pomáhá usnout. Bude chvíli trvat, než se vaše usínací návyky změní.
  2. Dávejte si pauzy na protáhnutí. Až příliš dlouho sedíme u počítače, a to nám odsává energii. Zvedněte se každých 20 – 25 minut a na chvíli se projděte. Dělejte, co potřebujete. Pár kliků, dřepů, úkroků do stran, zaskákejte si nebo zatančete. Pořádně rozhýbejte krev.
  3. Cvičte pravidelně. Přesně po tomhle jste určitě “toužili”, ale je opravdu neuvěřitelné, jak vám jenom krátké cvičení pomůže a nabudí vás na celý den. Když si dáte do těla moc, může vás to vyčerpat. Pak byste měli odpočívat. Jenže krátká cvičení vás unaví jenom maličko, ale vnitřně se cítíte nabuzeně a skvěle.
  4. Omezte kofein. Pokud odstřihnete kávu naráz, budete úplně bez energie. Budete-li zmenšovat postupně dávky a do toho zapojíte cvičení nebo jiné věci, které jsem zatím doporučoval, nebude to špatné. Vyhnete se tak odpolední únavě, která by vám jinak kazila den. Pokud jste díky menší dávce kávy unavení, dejte si šlofíka.
  5. Nebuďte tak zaneprázdnění. Vážně. Pracujeme až moc. Zbavte se několika závazků a dopřejte si trochu prostoru pro sebe. Dovolte si zpomalit. Vaše tělo vám za to jenom poděkuje.
  6. Soustřeďte se. Většina lidí dělá víc věcí najednou, ale je to takové myšlenkové žonglování. A stejně toho za den stihnete jenom omezené množství. Jak víte, já doporučuji dělat věci jednoduše. Tedy jednu věc v určitou chvíli a naprosto se na ní soustředit. To naprosto promění vše, co děláte. Od práce, rozhovorů s lidmi, až po mytí nádobí. Je to méně unavující a cokoli, co děláte, může být mnohem zábavnější. Život není tak vyčerpávající, když děláte jenom jednu věc v danou chvíli.
  7. Pijte. Tohle je většinou hlavní důvod, proč jsme unavení. A málokdo si to uvědomuje. Pijte přes den dostatek vody. Nepotřebujete 8 velkých sklenic (část tekutin získáváme i z jídla), ale když budete pít víc vody, rozhodně vám to neuškodí. Moč by měla být lehce do žluta, pokud jste opravdu hydratovaní (ne průhledná a rozhodně ne tmavě žlutá).
  8. Osvěžte se. Rychlá studená sprcha odpoledne nebo večer může být opravdu nabuzující. Nebo si vyměňte ponožky. Pokud jste zpocení, pomůže vám to. Opláchněte si obličej. Budete se cítit mnohem lépe.
  9. Dělejte to, co vás opravdu baví. Pokud vás něco rozvášňuje, bude vás to nabíjet energií. Jestli vás ale vaše práce nezajímá, budete vyšťavení.
  10. Pracujte se zajímavými lidmi. Pracujete-li s lidmi, kteří milují, co dělají, budete mnohem zaujatější svojí prací i vy. Je skvělé dělat s kolegou nebo skupinou lidí, kteří zbožňují svoji práci, kteří jsou zapálení. Pokud to tak nemáte, najděte to.
  11. Zjišťujte, co zjednodušuje život. Neustále jdeme proti proudu a pak se divíme, že nás plavání vyčerpává. Zkuste se nechat unášet.
“Hodně lidí je unavených, ale nejsem si jistý, jestli jsou připravení si lehnout, protáhnout se a spát.” ~ Jim Jones

zdroj: http://zenhabits.cz/jak-skoncovat-s-unavou/