středa 19. listopadu 2014

Firemní Facebook stránka, která přitahuje zákazníky

Jestliže zastupujete nebo vlastníte značku, která má potenciál komunikovat s více jak stovkou lidí, tak potřebujete samostatnou Facebook stránku. Je to v podstatě internetová stránka, kterou máte uvnitř Facebooku zdarma. A jako u běžných stránek platí, že pokud se jí budete věnovat, něco Vám přinese. Když ji založíte pouze, abyste měli odškrtnuto, tak je k ničemu.
Společně se podíváme na to, jak Facebook stránku založit, a to krok za krokem, ale i na to, jak ji vyšperkovat, pokud už Facebook stránku máte. Nejprve ale skoro povinná otázka.

Proč si vytvořit stránku na Facebooku?

Jestli berete Facebook vážně, tak je stránka nutností. Můžete komerčně fungovat i bez ní, ale reklama a komunikace se zákazníky je neefektivní. V případě využívání stránky mají Vaše příspěvky totiž mnohem větší dosah, a to hlavně díky tomu, že je můžete propagovat. Pokud příspěvky a materiály, které budete na své stránce zveřejňovat budou zajímavé a přínosné, uživatelé je sami mezi sebou budou sdílet a Vy tak zvýšíte svůj dosah bez nutnosti investovat další peníze do reklamy.
Ke stránce máte navíc k dispozici podrobné statistiky zobrazování stránky a zapojení. Za vybrané období tak zjistíte, kolik jste získali nových fanoušků, jaký byl dosah Vašich příspěvků, kolik uživatelů navštívilo Vaši stránku i informace o Vašich návštěvnících. Velmi důležité jsou informace o průměrném věku a místě bydliště Vašich fanoušků.
Díky propagaci se příspěvek dostane i k uživatelům, kteří nejsou přímo Vašimi fanoušky. Minimální částka pro propagaci příspěvku je 100 Kč, a může přinést hodně zajímavý výsledek. My už jsme ve firmě nejednou testovali, jaký je přínos propagovaného a nepropagovaného příspěvku. Na výsledky jednoho testu se můžete podívat v článku ‚‚Placená reklama na Facebooku? 100 Kč a rozdíl je obrovský‘‘. Rozdíl oproti reklamě na Skliku a Google Adwords je v tom, že cílení na potenciální zákazníky neprobíhá na základě klíčových slov, ale zájmů jednotlivých uživatelů. Cena za proklik u Facebooku je většinou výrazně nižší než v případě Adwords a Skliku.

Rozdíl mezi profilem a stránkou

Váš osobní profil je určen primárně pro nekomerční využití. Využíváte ho ke komunikaci s přáteli, vkládáte zajímavé příspěvky, komentujete aktuální dění, hledáte bývalé spolužáky atd. Profil nemusíte nutně využívat jen k zábavě, určitě je vhodné se zamyslet nad tím, jak si ho upravit a vystupovat profesionálně. Mrkněte na „Jak na Facebooku vystupovat profesionálně a působit na lidi‘‘.
Naproti tomu stránka je zakládána za účelem propagace. Na první pohled se od profilu neliší, můžete také na stránce vkládat příspěvky, komentovat, vkládat pozvánky a další aktivity. Navíc Vám ale stránka umožní propagovat své příspěvky, vytvářet a spravovat své kampaně aj. Dále máte k dispozici statistiky Vaší činnosti, jako například kolik lidí označilo Vaši stránku „To se mi líbí‘‘ ad. Stránka je vždy propojena s nějakým profilem, který ji spravuje. Těchto správců může mít stránka i více. Stejně tak můžete mít pod svým profilem několik stránek.

Vytvoření Facebook stránky krok za krokem

Krok č. 1

Novou Facebook stránku vytvoříte na tomto odkaze. Vyberte si typ Vaší stránky a pokračujte dále. V případě, že máte kamenný obchod, měla by Vaše stránka být založena v kategorii „Místní podnik nebo místo‘‘ a díky tomu návštěvník rychle najde Vaši adresu a otevírací dobu. Pokud k Vám zákazníci běžně nepřicházejí nebo obchodujete online, při zakládání zvolte kategorii ‚‚Společnost, organizace nebo instituce‘‘ nebo ‚‚Značka nebo produkt‘‘.
1

Krok č. 2

Podle vybraného typu vyberete kategorii, doplníte název případně další údaje a samozřejmě nezbytný souhlas s podmínkami Facebooku. Moc nad tím nepřemýšlejte, všechna pole můžete později změnit.
2

Krok č. 3

Nyní máte příležitost přidat některé doplňující informace o této stránce – díky nim zajistíte lepší pozici ve vyhledávačích. Připravte si tedy krátkou informaci o tom, o čem stránka je, čemu se věnuje, co na ní fanoušci najdou. Zadejte také odkaz na své firemní stránky. Pokud vidíte možnost volby jedinečné webové adresy, tak ji zatím nechte prázdnou.
4

Krok č. 4

V dalším kroku nahrajte profilový obrázek. Může to být logo společnosti, organizace, logo produktu, Vaše fotografie aj. Profilová fotka má čtvercový rozměr a její velikost by měla být alespoň 180 x 180 pixelů.
5

Krok č. 5

Pro usnadnění další práce s touto stránkou si ji přidejte mezi oblíbené položky. Budete ji mít na svém Facebooku v levém menu hned po ruce.
6

Krok č. 6

Na Facebooku máte možnost propagovat své příspěvky, abyste zvýšili jejich působení. Doporučuji tento krok v tuto chvíli přeskočit a reklamy si nastavit později samostatně.
78
Nyní máte stránku vytvořenou.

Poutavý úvodní obrázek

Když přijde návštěvník na Vaši stránku na Facebooku, měl by se do 3 vteřin dozvědět, co jste zač. Profilový obrázek je to první, co většinou návštěvník na stránce uvidí. Měl by tedy korespondovat s Vaší činností a zaujmout návštěvníka natolik, aby se podíval na Vaši stránku detailně. Obrázek můžete obměňovat, například podle ročních období nebo když dosáhnete nějakého úspěchu ve firmě.
Tady je příklad úvodního obrázku pro podcast Strategické zisky, který jsme tvořili v září 2014. Jasný nápis a popis, o co jde.

Úvodní obrázek stránky Strategické zisky
Úvodní obrázek stránky Strategické zisky

Používejte jen vysoce kvalitní obrázky s minimálním rozměrem 851 x 315 pixelů. Zároveň není vhodné mít na úvodním obrázku mnoho textu. Jasně a stručně. Pokud budete potřebovat, můžete pro úpravu svých obrázků využít některý dostupný software na počítači nebo na internetu, třeba PicMonkey, který je navíc bezplatný.

Úvodní obrázek stránky CrossCaffe
Úvodní obrázek stránky CrossCaffe

Existují pravidla, která musí úvodní obrázek splňovat:
  • obrázek musí být veřejný, tzn. uvidí ho každý, kdo navštíví Vaši Facebookovou stránku
  • nesmí být klamavý, zavádějící, nesmí porušovat autorská práva
Dále nesmíte další uživatele nabádat k tomu, aby obrázek použili na svém osobním profilu.

Úvodní obrázek stránky Shopero
Úvodní obrázek stránky Shopero

Na úvodním obrázku vidíte také název stránky a pod ním kategorii nebo kategorie, do kterých je stránka zařazena. Tyto údaje můžete libovolně měnit. Změnu můžete provést v
‚‚Nastavení‘‘ pod položkou ‚‚Informace o stránce‘‘. Pozor ‚‚Podkategorie‘‘ mohou být dostupné, až když zadáte sídlo své společnosti.

Úprava kategorie stránky
Úprava kategorie stránky

Čitelný profilový obrázek

Stejně jako úvodní obrázek, i ten profilový má svá pravidla a své opodstatnění. Profilový obrázek je vidět u všech Vašich příspěvků a komentářů, které napíšete jménem stránky. Zatímco tedy úvodní obrázek vytváří první dojem o stránce, profilový obrázek Vaše fanoušky provádí veškerým obsahem.

Profilový obrázek
Profilový obrázek stránky Clipsan

Profilový obrázek musí mít tvar čtverce s rozlišením minimálně 180 x 180 pixelů. U příspěvků a komentářů je jeho velikost ještě zmenšena dokonce na 40 x 40 pixelů. Zkontrolujte si tedy, jak bude Váš profilový obrázek viditelný ve zmenšené velikosti a připravte ho tak, aby byl jednoduše rozpoznatelný.

Profilový obrázek stránky Basic
Profilový obrázek stránky Basic


Důležité základní informace

Informace budete mít vyplněné podle toho, jaké činnosti se věnujete. Už při vytváření stránky je potřeba myslet na to, jaké informace budete potřebovat zveřejnit. Zkontrolujte kategorii, ve které máte stránku založenu. V případě kamenného obchodu kategorii ‚‚Místní podnik nebo místo‘‘ a na tomto místě návštěvník najde Vaši adresu, otevírací dobu ad. Ve všech ostatních případech je nejdůležitější odkaz na Vaše webové stránky.

Kontaktní informace
Kontaktní informace běžné stránky

Kontaktní informace
Kontaktní informace u místní prodejny

Tímto ale Vaše práce nekončí. Toto byly pouze tři hlavní body, kterým je potřeba věnovat pozornost, aby byla Vaše stránka funkční. To ale samozřejmě není všechno. I přesto, že budete mít zajímavý úvodní obrázek, čitelný profilový obrázek a uvedeny kontaktní údaje, pro úspěšnost Vašeho snažení je důležitý především obsah.
zdroj: zde