čtvrtek 6. března 2014

Pozor na LED osvětlení. Může vám narušit spánek, ale i nabudit výkon

Při srovnání LED zdrojů a žárovky se nejčastěji uvádí úspora a životnost. Jenže světlo diod, které se poprvé jako červené rozsvítilo v roce 1942 (a pak se na desítky let "ztratilo"), má i svá úskalí. "Obecně platí, že světlo řídí cirkadiánní neboli biologický rytmus lidského organismu. Výzkumy potvrdily, že modré světlo, typické pro LED, stimuluje aktivitu, protože podporuje uvolňování serotoninu. Naopak brzdí melatonin, který vyvolává spánek, takže s ním pak můžete mít problémy," vysvětluje Lucie Valešová, primářka Oční kliniky Duo Vize Praha, která učí i studenty I. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Problémy se spánkem narůstají hlavně u citlivějších jedinců.

Plamen sirky téměř modré světlo neobsahuje.
Zatímco žárovky jsou jako jediný umělý zdroj světla plnospektrální, u LED osvětlení většinou červená složka chybí. Převládá zde modré světlo, takže u člověka dochází ke stimulaci tvorby serotoninu. Výsledek? Méně depresí, méně podráždění a úzkostných stavů, ale také nastartování aktivity.
Přitom LED zdroje nemusí modré světlo téměř obsahovat. V roce 1942 vznikly jako monochromatické červené, ale jejich výroba byla nesmírně náročná na čistotu a kvalitu prostředí, tedy drahá. Proto se také teprve v 60. letech minulého století začaly objevovat jako kontrolky zapnutí. K světelnému zdroji však měly ještě hodně daleko. Dnes se vyrábějí jen v omezeném množství, bohužel zdravotní dopad modrého světla se příliš neřeší. A ačkoliv profesorka Helena Illnerová, bývalá předsedkyně Akademie věd, a další odborníci už řadu let upozorňují na některé negativní dopady modrého světla, většina architektů nebo designérů o nich nic netuší. 

"Po ránu je serotonin skvělý, ale jednu až dvě hodiny před spaním rozhodně není žádoucí. Všechno, co vyzařuje modré světlo, bychom proto měli vypnout. To se týká laptopů, televizí, ale hlavně LED osvětlení. Mozek si myslí, že je den, a podle toho se také chová," vysvětluje Hynek Medřický ze společnosti Artemide, který se problematice osvětlení a jeho dopadu na lidské zdraví věnuje již řadu let. "Ženy bývají na toto osvětlení obecně citlivější," upozorňuje primářka Valešová.

Světlo pro workoholiky?
Z pohledu Hynka Medřického patří k největším chybám používání LED zdrojů v ložnicích nebo v koupelnách před spaním. Nedoporučuje ani LED pásky, které nábytkáři a designéři dnes s takovou chutí umisťují do blízkosti lůžek a do ložnic obecně.
Varuje i před "modrými" orientačními světly na chodbách či v dětských pokojích. Rozhodně není nepřítelem LED zdrojů, naopak, ale vadí mu, že je lidé neumějí správně používat. I proto se rozhodl pořádat kurzy pro používání světla, jež budou určené i pro laiky.

Pracovní lampa MWL Artemide - regulace intenzity i barev je velmi snadná, pouhým stisknutím tlačítka.
Hynek Medřický chápe, že občas musí člověk večer něco dokončit a potřebuje se "nabudit", když už nefunguje ani třetí káva. Jenže tento doping modrým světlem by neměl být pravidlem. "Maximálně tři dny za sebou," varuje.

Pro workoholiky má dobrý tip: lampu MWL neboli "Moje bílé světlo", u níž lze měnit nejen intenzitu světla, ale také jeho barvu od teplé až po studenou. Byla vyrobena v roce 2006 (stojí kolem 13 tisíc) a jako první pracovní lampa vyřešila problém se změnami barvy světla.
Značka Philips zase nabízí svítidla LivingColors Bloom, součástí jejichž balení je jednoduchý dálkový ovladač. Díky němu je mimo jiné možné i ke každé barvě přidat bílou, a tak dosáhnout pastelových odstínů. Stačí pouze lampu položit na libovolné místo a nasměrovat je na světlou stěnu. Maloobchodní cena se pohybuje kolem 3 200 Kč. "U LivingColors samozřejmě nemůžeme hovořit o CRI, tedy indexu věrnosti podání barev, při barevném nasvětlování je logické, že barva se bude měnit," vysvětluje Matěj Mutiš, manažer značky Philips pro střední Evropu.

Probuďte se světlem mobilu
Kdo si zaplavil organismus serotoninem kvůli tomu, že ještě o půlnoci posílal maily nebo se učil u pracovní lampy s LED zdrojem a modrým světlem, a produkce melatoninu se tak spustila pozdě, bude po probuzení ospalý a malátný. V létě je to docela jednoduché: stačí roztáhnout závěsy a světelná záplava zbytky melatoninu rychle zlikviduje. Ale co v zimě, když bývá tma ještě v době, kdy většině lidí začíná pracovní doba? "Někdy stačí si jen posvítit modrým světlem z mobilu do očí po dobu 30 sekund. Zbytky melatoninu rychle v těle zmizí a vy se konečně 'probudíte'," radí Hynek Medřický.

Výhody LED
"LED zdroje dokážou uspořit až o 85 procent více energie než běžné žárovky, a protože nemají vlákno, které by se rychle opotřebovalo, jejich životnost je nejméně 35krát delší," tvrdí Jeanine Chrobák-Kando ze společnosti Verbatim.
Jeho doporučení pro používání svítidel s LED diodami je docela jednoduché: ráno nás nastartují, přes den drží v kondici. Večer a před spánkem se však vyplatí vrátit se k žárovkám (nejlépe s reostatem), aby tělo mohlo dodržet klasický denní rytmus a nastartovat tvorbu melatoninu.

Co hledat na krabičce
Při nákupu LED zdrojů byste měli začít vyhledáním příslušných údajů v tabulce. Na prvním místě se podívejte do řádky uvádějící index CRI nebo věrnost podání barev (některé značky používají značení Ra). Maximum je 100, minimálně by měl být 80. Tento údaj oceníte zejména v kuchyni, kde potřebujete opravdu vědět, jakou barvu potraviny (hlavně maso) mají.

Sledovat údaje na přebalech je u LED zdrojů velmi důležité.
Nenechte se také zmást velkými číslicemi na přední straně obalu, kde se objeví třeba 9 W = 60 W. Tedy že vám šedesátku žárovku nahradí devítiwattový LED zdroj. Důležité jsou totiž lumeny.

Žárovka 60 W má 710 lm, zatímco žárovka 100 W dokonce 1 340 lm. Má-li LED zdroj nahradit příslušnou žárovku, musí tyto hodnoty nabídnout. Dalším kritériem je teplota chromatičnosti, tedy to, zda jde o studené, či teplé světlo. Na práci je potřeba hodnota 4 000 K, pro odpočinek a relaxaci se doporučuje 2 700 K. "Před spaním stačí 2 000 K, to vám pomůže vyřešit stmívač," radí Hynek Medřický z Artemide.